Radioamateurs Forum Radioamateurs Forum
Forum Radioamateurs
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

on8yc

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Radioamateurs Forum -> Vertel wat meer over jezelf
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ON8YC



Geregistreerd op: 12 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Hofstade

BerichtGeplaatst: 12-09-2010 19:24:41    Onderwerp: on8yc Reageren met citaat

hey iedereen,

Ik ben Christel in de radiowereld ON8YC genaamd.
In januari 2009 hadden mijn vriend Didier (ON8YB)en ik ons ingeschreven om de lessen, ter voorbereiding van ons 'on3'-examen, bij te wonen. Na enkele weken (ondertussen al maart 2009) formules te vreten waren we klaar om een praktische proef uit te voeren. Na dit foutloos parcour waren we klaar voor om ons theoretisch examen af te leggen. Dezelfde week nog werden we verwacht in het BIPT...
Met klamme handjes begaf ik mij achter de pc en klikte ik op start om met de examenvragen te starten. ... 15 minuten later... klik einde examen om het resultaat af te printen....
Ik hoor de printer ratelend mijn resultaat uitspuwen ... GESLAAGD!!!!
Wat een heerlijk gevoel, ik mag eindelijk voor de tranciever gaan zitten en aan de slag gaan. ON3YC ... na enkele QSO's was ik niet meer te stoppen, ik had het zitten, gebeten door de radiobug... Twisted Evil
Al vlug was die 10watt niet meer voldoende, en wou ik meer... maar daar hing natuurlijk ook een prijskaartje aan vast... Terug gaan studeren en opnieuw een examen gaan afleggen, maar deze keer was het niet zo van de poes, dat bleek al vlug toen ik de cursus had besteld bij het BIPT.
Maar er zat niets anders op, als ik meer power wou, moest ik mij hierdoor zien te worstelen. Gelukkig is mijn vriend iets technischer aangelegd als mezelf en had hij dezelfde motivatie om door te gaan en het geduld om mij bepaalde zaken in iets minder "chinees" uit te leggen. Na maanden zelfstudie, zouden we het ons wagen... onze afspraak om het HAREC-examen af te leggen zou doorgaan eind oktober 2009.
Dubbel zoveel vragen verschijnen op het scherm, ... dubbel zoveel tijd nodig en dubbel zoveel stress!!!
Terug het geratel van die printer... Niet geslaagd Sad
Teleurgesteld maar nog niet verslagen !! De week nadien werden we al terug verwacht.. resultaat... Niet geslaagd Crying or Very sad Crying or Very sad
ok dan gaan we maar voor 3e maal scheepsrecht... nieuwe afspraak 7/11/2009. nog een weekje extra blokken tot in de late uurtjes, deze keer mocht het niet verkeerd gaan...
Daar zat ik terug, ... en het resultaat... GESLAAGD !!! cheers

Sindsdien zit ik geregeld voor de tranciever en neem graag deel aan verschillende contesten.
Ik kan en moet nog veel leren, dus hopelijk kan ik dit ook via dit forum.

73

On8yc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pe1lgw



Geregistreerd op: 13 Sep 2010
Berichten: 7
Woonplaats: eindhoven

BerichtGeplaatst: 13-09-2010 23:00:33    Onderwerp: examen verschil Reageren met citaat

Ik zie dat er al een groot verschil is tussen Nederland en belgie.
Eerst praktische proef en dan nog niet op de zelfde dag achter de computer met een aantal vragen, gezien de tijd 15 min kunnen dat er niet veel zijn.
Of je bent erg goed en snel Wink

Ik zelf in 1980 examen gedaan in de jaarbeurs hal in Utrecht (yep die grote hal ) een paar duizend zweetende manen en een paar vrouwen.
Als ik het goed had 40 vragen voorschriften en techniek.
Ook maar twee keer per jaar.
Dus niet geslaagd moet je een halfjaar wachten.

Tegenwoordig gaat het een paar keer per jaar in klein groepjes.

PE1LGW
_________________
tm g707 condor 3000 icom ic2e, 25e
x30 diamond
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
ON8YC



Geregistreerd op: 12 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Hofstade

BerichtGeplaatst: 14-09-2010 06:29:54    Onderwerp: Re: examen verschil Reageren met citaat

pe1lgw schreef:
Ik zie dat er al een groot verschil is tussen Nederland en belgie.
Eerst praktische proef en dan nog niet op de zelfde dag achter de computer met een aantal vragen, gezien de tijd 15 min kunnen dat er niet veel zijn.
Of je bent erg goed en snel Wink

Ik zelf in 1980 examen gedaan in de jaarbeurs hal in Utrecht (yep die grote hal ) een paar duizend zweetende manen en een paar vrouwen.
Als ik het goed had 40 vragen voorschriften en techniek.
Ook maar twee keer per jaar.
Dus niet geslaagd moet je een halfjaar wachten.

Tegenwoordig gaat het een paar keer per jaar in klein groepjes.

PE1LGW


Ik ga ervan uit dat ik gewoon heel goed ben Rolling Eyes
Het examen voor de basis vergunning ging eigenlijk vrij vlotjes, dit waren een 25-tal vragen dacht ik, vooral basisformules en pure basiskennis en nu ik wat meer "ervaring" heb, lijkt het ook zeer simpel, maar wetende dat ik niets van achtergrondkennis had, was het voor mij puur uit het hoofd leren.
Dan het 2e examen het bij ons genaamde HAREC examen, was andere koek, dit waren effectief ook 40 vragen die wel heel wat dieper op de materie ingingen, dus voor een totale leek, echt niet simpel.
Ik hoor ook wel vertellen, dat de examen van nu niet meer te vergelijken vallen met die van jaren terug. Eigelijk wel logisch denk ik dan, als ze onze hobby in leven willen houden moesten ze het wel iets toegangkelijker maken veronderstel ik.

Is er in nederland ook de mogelijkheid om eerst een basisvergunning te behalen, dwz een vergunning met beperkte mogelijkheden, max 10watt te gebruiken ed?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
ON6HB



Geregistreerd op: 13 Sep 2010
Berichten: 1
Woonplaats: Oostnieuwkerke

BerichtGeplaatst: 14-09-2010 13:15:36    Onderwerp: examen verschil Reageren met citaat

In maart 1991 heb ik ook mee gedaan voor ON1xxx.Dat was dan ook schriftelijk en je had twee uur.Na die twee uur,gedaan of niet,de examenbladen moesten afgegeven worden.Rekenmachines waren uit den boze en er was kontrole of je uurwerk geen rekenmachine bevatte.Ja en vierkantswortel,begin er maar aan.Na het examen moesten alle papieren,gebruikt of niet,afgeven.Het was zelf zo dat je de zaal niet mocht verlaten in de eerste 45 minuten.Veertien dagen na het examen kreeg ik bericht dat geslaags was.Een grote opluchting en kon beginnen met de morse cursus.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Radioamateurs Forum -> Vertel wat meer over jezelf Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum