Radioamateurs Forum Radioamateurs Forum
Forum Radioamateurs
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Reisverslag TA4/ON6ZK 23 - 31 augustus 2010

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Radioamateurs Forum -> Reisverslagen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ON6ZK



Geregistreerd op: 12 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Tielt Winge

BerichtGeplaatst: 12-09-2010 23:58:12    Onderwerp: Reisverslag TA4/ON6ZK 23 - 31 augustus 2010 Reageren met citaat

TA4/ON6ZK holiday style operation vanuit Lara – Turkije

Vakantie in Turkije , de populaire vakantiebestemming voor vele Belgen. Ook mijn XYL Micheline houdt van die land en vooral van de warme temperaturen en de zekerheid van het goede weer.
Half januari had mijn vrouw een reis geboekt voor ons gezin ( XYL, dochtertje van 11 en mezelf) samen met enkele vrienden.
Na reeds een paar maal QRV geweest te zijn vanuit EA8 ( doch met slechts een paar verbindingen ) besliste ik mijn Yaesu FT817 ( QRP transceiver) , een kleine voeding , swr meter, CW sleutel en een MP1 ( balkonantenne) met te nemen.

Na mijn licht te hebben opgestoken op verschillende websites ( o.a. de Turkse Amateur Radio Association) en op advies van enkele ON stations heb ik een document in het Turks afgedrukt mocht ik problemen hebben bij de lokale overheidsinstanties, douane, inchecken etc ……..
Ik heb echter dit document niet nodig gehad. Zonder problemen heb ik mijn FT817 in mijn handbagage kunnen meenemen. De antenne en de microfoon zaten in mijn bagage.
Aangekomen in mijn hotel in Lara ( op 15 minuten van Antalya-airport ) op 23 augustus rond 23.30 uur . Er werd mij en kamer voorgesteld op het derde verdiep van een 9 etages tellende hotel. Onze vrienden werden een kamer aangebodenr op de hoogste verdieping, nl. een dakkamer op het negende !
Mijn oren tintelden reeds toen ik dit hoorde en zij waren niet echt gelukkig met deze
Aanbieding. Ik was er dan ook als de kippen bij om onze kamer te ruilen.
Zij gingen graag in op dit aanbod en ik was zeer gelukkig…. 38 meter boven de grond en een balkonnetje zonder oversteek ……. Ik kon niet beter krijgen !



Mooi uitzicht vanop mijn terras op de Middellands zee …….. vanuit hotel Sherwood Breezes te Lara ( een aanrader …..voor de All Inclusive platte rust liefhebbers)

24 augustus rond zes uur ’s morgens stond ik op om de handdoeken te gaan leggen naast het zwembad, en na het nemen van een frisse duik in het grote zwembad ben ik de MP1 antenne in elkaar gaan steken en af te stellen. Dit nam een half uurtje in beslag….. De antenne stond redelijk vrij opgesteld op het balkonnetje ….met wat een uitzicht op de Middellands zee……….
SWR kreeg ik niet lager als 1.3 op 14.250 Mhz ( teveel metaal in de buurt) …… ik had mijn FT817 afgesteld op een uitgangsvermogen van 2 watt. Hier moest ik het mee doen. Ik was enkel van plan om op 20 meter uit te komen en had dagelijkse skeds op 14340 met een paar lokale vrienden en ON4ORP ( mijn vader van wie ik het radiovirus in de genen heb meegekregen bij de verwekking  van de toekomstige ON6ZK, you did a great job dad ! ) in de buurt van Aarschot.



( mijn MP1 antenne ……… rechts XYL Micheline )

Even rondluisteren op de band …… dit viel nogal tegen om 07.00 uur lokale tijd ( = 05.00 uur UTC) , in Turkije staat men namelijk 1 uur vooruit op ons Belgenlandje.
Ik hoorde een paar Russische en Ukrainse stations.
Even in het CW gedeelte gaan luisteren. Ik hoorde UT7QF met 599 cq roepen op 14031 cw. Volle moed seinde ik TA4/ON6ZK /QRP…… UT7QF kwam terug en gaf me een 579 …. Mijn eerste verbindingen vanuit Turkije was een feit.
Ondertussen was het tijd voor het ontbijt ……. Mjin 11 jarige dochter Charlotte was reeds wakker en wou zo snel mogelijk naar de reuzeglijbanen van het zwembad.
De temperatuur steeg elke dag boven de 40 graden uit met zelfs een maximum van 49 graden op donderdag 28 augustus ……. Niet echt spek voor mijn bek en als het echt te warm werd ging ik effe verkoeling zoeken op de kamer waar de airco volle bak draaide. Een goed excuus om even met de radio te kunnen spelen.
Ik werkte vervolgens IK5BAF , SV8/DL6ZFG en UA4PAN/P in SSB . Ik kreeg telkens rapporten tussen 55 en 57 ! Ik was uiteraard zeer blij gelet op het luttele vermogen van 2 watt en deze kleine MP1 antenne van www.superantennas.com. Ik had deze antenne gekocht in Friedrichshavn in juni 2010 op aanraden van ON7WP , mijn vriend Pedro uit Hallaar die ook zulke antenne meeneemt op verlof.
Effe verder over de band gedraaid en geluisterd of ik iets buiten Europa kon horen…..
Jawel hoor JA , ZL , VK’s kwamen erdoor ……… niet supersterk maar de meesten hadden een 55 tot 57 signaal. Behalve één Japanner JA5AQC kwam 59+ binnen.
Meermaals roepen op VK , JA en ZL haalde weinig uit. Het was duidelijk, ik kwam hier wel tekort om deze DX te werken , en de andere Europese stations waren blijkbaar te sterk ……. Ik voelde me het kleine visje tussen de grote jongens.
Maar dit kon de pret niet bederven.
Aangezien ik QRP werkte ging ik op de CW QRP frequentie even aanroepen…… en
Jawel DK3WM/QRP , Werner kwam naar me terug. We wisselden beiden een 559 rapport uit. Leuk !



( TA4/ON6ZK/QRP tijdens het CW QSO met DK3WM/QRP)

Terug naar het SSB gedeelte… de condities werden stilaan beter tijdens het verloop van de dag. Rond 14.30 uur Turkse tijd ( het warmste moment van de dag) , werkte ik vervolgens IZ5HPQ, OZ5EV, DL2TG/M , IZ7LGT/QRP en YL2BJ.
Mijn dag kon niet meer stuk, de opstelling werkte, ik was in mijn nopjes.
Er werd een radiopauze ingelast, ik kreeg honger en het All-Inclusive hotel bood zoveel lekkers aan dat ik niet kon weerstaan aan de vele lekkernijen die werden tentoongespreid. Na enkele frisse cola-lights , een duik in het warme water van de Middellands zee en het bewonderen van enkele Russische schoonheden was het weer tijd om te luisteren op 14340 Mhz …… de frequentie waar ik had afgesproken met een paar OM’s van de buurt. Ik werkte als snel mijn goede vriend en collega ( jaja wij hebben dezelfde werkgever) ON4WIY uit Aarschot. Ik was zeer blij met deze vebinding…. Ondanks de mindere condities met België kon ik Wim 57 horen en hij gaf me 55. Wim heeft wel een zeer goede richtantenne van Mosley, so he did all the work ! Even daarna werkte ik ON4CDX, Roman met een loeihard signaal ( 59+20 db )…….Roman gaf me 58. Roman was het sterkste station dat ik tot dan gehoord had.
Ik heb trouwens Roman op een latere dag nog gewerkt. Dank U Roman !
Ook met mijn vader ON4ORP, Jean uit Langdorp ( bij Aarschot) heb ik enkele woorden kunnen uitwisselen. Mijn vader kwam 57 door , hij hoorde mij niet zo goed 41 tot 52 maximum. ON4ORP werkt echter met een ¼ lamdba vertical op 20 meter en een FT101ZD …… maar ik was toch zeer blij mijn vader even te kunnen spreken.
Vervolgens werkte ik die dag ON6HV, Henri uit Tongeren. 59 was zijn signaal …. Hij gaf mij 55.
Ik bleef nog even QRV en werkte vervolgens nog een rus en een station uit Oostenrijk.
Dag 2 : goede condities met België….. ik werkte volgende stations ON7HJA 59+ Johan uit Meeuwen, ON3RY 54 Ronny uit Herselt ( bij Aarschot), ON4WIY 59+ vriend Wim uit Aarschot, ON5JV 59 Jean uit Lillois ( Wavre), OS6C 59 Christian uit Mons, ON6DN 59 Fons uit Landen, ON5RZ/M 44 Raf uit Antwerpen, ON6ID 59 Hugo uit Maarkedal.
Wat een dag naast de vele Belgische stations werkte ik nog een aantal andere EU stations.
Dag 3 : opnieuw werkte ik een paar Belgische stations ON5JV, ON4WIY, ON6GV 59 José uit Merksem, ON5WQ 59 Bernard uit Sivry, ON4CB 59 Kurt uit Putte, ON4CDX,
ON4IZ 59+ Rik uit Drongen.
Dag 4: ON5JY, ON4WIY, ON4ORP, ON6AK 59 Georgette uit Lillois, ON7CD 59 Christiaan uit Antwerpen, ON3RY, ON4ADN 58 Geert uit Waregem, ON4BAV 58 Alain uit Scherpenheuvel, ON6DSL 59 Luc uit Westerlo.
Dag 5: TA4/ON6BR …. Carlo , ON6GV,ON5JV, ON4LN 53 Erik uit Kessel – Lo, ON6SX 55 Axel uit Herent.
Dag 6 was mijn laatste dag en heb ik enkel ON5JV nog gehoord.

In totaal heb ik 86 QSO’s gemaakt en volgende DXCC’s gewerkt :
Ukraine, Italië , Griekenland, Russia, Denemarken, België, Duitsland, Litouwen, Oostenrijk, Croatië, Tsjechië, Slovenië, Zweden, Nederland, Jordanië, Moldavië, Sicilië, Frankrijk, Roemenië, Finland en Zwitserland. Een taal van 21 DXCC’s.
Geweldig kan je dit niet noemen , maar het toont wel aan dat je met 2 watt en een zeer kleine antenne op redelijke hoogte toch mooie verbindingen kan maken.
Ik had wel spijt dat ik mijn Alinco DX70 ( 50 watt) niet meegenomen had. Deze had mijn QSO rate wel hoger gemaakt maar ik heb enorm veel plezier gehad aan de QRP QSO’s !

Ik ben ook nog even QRV geweest op de repeater van Antalya ( 145.700) , maar ondanks 100 x CQ te roepen kwam er niemand terug. Ik heb wel een paar TA stations horen QSO maken op 2 meter FM in het Turks maar heb deze mensen niet willen storen.

Ik raad elke OM aan die naar Turkije gaat je transceiver mee te nemen in de handbagage samen met je vergunning , een Turkse verklaring
( http://www.tcswat.org/images/TK1.gif ) en het aankoopfactuur van je transceiver.

Niemand spreekt daar Engels bij de controle , toch niet in mijn geval. Ik heb even uitgelegd dat het hier “electronic radio” betrof en ze lieten me zonder problemen gaan….ik heb geen documten nodig gehad , maar je weet maar nooit; Daarom is het handig dit Turks document mee te nemen.

Al bij al een zeer leuke vakantie. Mijn volgende bestemming wordt SU ( Egypte) tijdens de maand December en ik ben volop aan het nagaan hoe ik een vergunning kan krijgen voor dit land want SU staat niet op de CEPT lijst .
Hier zou ik wel een FT897 of Alinco DX70 meenemen.



( mijn gezin , dochtertje Charlotte – 11 jaar , ON6ZK en XYL Micheline)

Met zonnige groet ! TA4/ON6ZK/QRP Hans
_________________
please join our local QSO gang on 145.287,5 Mhz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
ON8YC



Geregistreerd op: 12 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Hofstade

BerichtGeplaatst: 13-09-2010 08:08:01    Onderwerp: TA4/ON6ZK holiday style operation vanuit Lara – Turkije Reageren met citaat

leuk reis verhaal, zeer plezant om lezen.

Toch wel mooie DXCC's gewerkt met 2 wattjes, gelukkig hadden jullie vrienden "hoogtevrees" en kon jij die kamer inpikken Twisted Evil

mischien enkele fotootjes posten?

73

On8yc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
ON6ZK



Geregistreerd op: 12 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Tielt Winge

BerichtGeplaatst: 13-09-2010 10:59:09    Onderwerp: foto's Reageren met citaat

Ik heb de foto's doorgestuurd maar begrijp niet dat ze er niet opstaan.
Er komen wel foto's in de nieuwe CQ QSO

Groeten,

Hans

ON6ZK
_________________
please join our local QSO gang on 145.287,5 Mhz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
ON8YC



Geregistreerd op: 12 Sep 2010
Berichten: 12
Woonplaats: Hofstade

BerichtGeplaatst: 13-09-2010 11:23:37    Onderwerp: Re: foto's Reageren met citaat

ON6ZK schreef:
Ik heb de foto's doorgestuurd maar begrijp niet dat ze er niet opstaan.
Er komen wel foto's in de nieuwe CQ QSO

Groeten,

Hans

ON6ZK


Als je eens gaat kijken bij Forum en overzicht, daar kan je kiezen voor het plaatsen van foto's, misschien kan dat helpen om hen te posten.
Kleine tip het simpelste is foto per foto te uploaden, en dan de link te kopieren en te plakken in je bericht. en zo telkens opnieuw tot je al je gewenste foto's hebt kunnen plaatsen.

Indien het nog niet zou lukken, dan mag je ze naar mij toe mailen en plaats ik ze wel voor jou. on8yc@uba.be

Groetjes

Christel
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Radioamateurs Forum -> Reisverslagen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum